פרוביוטיקה

מתי מומלץ לתת לילדים פרוביוטיקה? כל המידע לפניך

פרוביוטיקה היא ההיפך מאנטיביוטיקה ותפקידה לחזק את המערכת החיסונית. כיום קיימות טיפות פרוביוטיות המתואמות אף לתינוקות רכים בני יומם. מהו תפקידה המרכזי של פרוביוטיקה לילדים ומתי מומלץ לשקול ולשלב אותה בשגרת הטיפול היומית? כל התשובות במאמר הבא.

מהו תפקידה המרכזי של פרוביוטיקה לילדים?

פרוביוטיקה היא תוסף תזונה הניתן על ידי טפטוף של שש טיפות אל חלל הפה. הפרוביוטיקה מכילה מיליארד חיידקים פעילים, המותססים במערכת העיכול ומקלים על פעולות המעיים. פרוביוטיקה לילדים מכילה זן חיידקים אשר נבחן ונמצא בטוח לשימוש עבורם. תהליך הוספת החיידקים אל מכל הפרוביוטיקה נעשה בהקפאה, הדבר מבטיח את שימורם המיטבי כמו גם עמידה בסביבה החומצית של מערכת העיכול.  

מתי כדי לשלב את הפרוביוטיקה כחלק משגרת החיים?

1. כאשר נוטלים אנטיביוטיקה – מומחים רפואיים מצביעים על יחס של שמונים וחמישה אחוזים של חיידקים טובים לעומת חמישה עשר אחוזים של חיידקים רעים במערכת העיכול. כאשר מאזן זה מופר, לעתים בעקבות נטילת אנטיביוטיקה, נדרש לטפל בו באמצעות נטילת פרוביוטיקה. רופאי ילדים ימליצו בכל מקרה לדחות את הטיפול הפרוביוטי עד לאחר סיום הטיפול האנטיביוטי.

2. כאשר ישנן בעיות במעיים – כמו קושי ביציאות סדירות, שלשולים, עצירויות, מעי רגיש, קוליטיס, אקזמה, קנדידה של המעיים ואפילו אקנה. כל אלו מעידים על הפרת האיזון החיידקי וניתן לטפל בכך באמצעות תוסף התזונה.

3. כאשר מערכת החיסונית חלשה – פרוביוטיקה יכולה לסייע לאלו הנוטים לחלות, להצטנן בקלות ולחוות חולשה כללית. וזאת בשל יכולתם לסייע בספיגה טובה יותר של מינרלים וויטמינים מהמזון שצורכים סיוע בפינוי פסולת כמו גזים וצואה מהגוף.

4. נטייה לחלות בווירוסים חוזרים, נטייה לפטריות חוזרות וכדומה – תופעות אלו מעידות על דלקתיות גבוהה של הגוף ובמילים אחרות – חוסר איזון בין החיידקים הטובים לחיידקים הרעים. במקרה זה, נטילה של תוסף פרוביוטיקה לתזונה היומית ובעדיפות כשעתיים לאחר הארוחה, תסייע רבות בהשבת האיזון. כמו כן, מומלץ במקרים אלו לתמוך בריפוי הגוף על ידי היוועצות ברופא ותזונאית קלינית, שתסייע בבניית תפריט תזונה משלים.

5. בתקופות מתוחות ולחוצות – מתח ולחץ משפיעים לרעה על מערכות הגוף ועלולים להביא לתחלואה והחלשה של מערכת החיסון. בתקופות מבחנים, לפני התחלות חדשות או מעברים או כאשר קיים אי שקט מומלץ לחזק את הגוף בפרוביוטיקה טבעית, אשר תסייע בשמירה על תפקוד תקין של המעיים ופינוי הפסולת בגוף. כמו כן, מומלץ לשלב בתקופות אלו טיפולים מרגיעים, הכוללים נשימות ופעילות ספורטיבית הכוללת מתיחה של הגוף והרפיה.

6. יתר לחץ דם – בשנת 2014 פורסם בכתב העת האמריקאי hypertension כי נרשמה ירידה של כעשרים אחוזים בסיכוי לתמותה מיתר לחץ דם. המחקר נערך בקרב אוכלוסייה שנטלה פרוביוטיקה לתקופה של שמונה חודשים לפחות.

7. שלשולים אצל פעוטות – פעוטות נוטים לסבול משלשולים בתדירות גבוהה יותר מאשר אנשים מבוגרים. שלשולים עלולים להביא להתייבשות ולירידה משמעותית במשקל. במקרים אלו פרוביוטיקה לילדים תסייע בקיצור משך זמן השלשול ואף תמנע את הישנות המקרה.

8. כאשר קיים מחסור בברזל – מחקרים מדעיים הצביעו על כך שנטילה קבועה של תוסף פרוביוטיקה תרמה לגידול של שלושים אחוזים בספיגת תוספי הברזל. את הסיבה לכך ניתן לנעוץ כמובן ביכולתה של הפרוביוטיקה לתרום לאיזון במערכת העיכול.

ומה אומרים הרופאים?

כיום, יותר ויותר רופאי ילדים ממליצים על נטילת פרוביוטיקה המותאמת לילדים. ניסיונם העשיר מלמד, שפרוביוטיקה נמצאה יעילה לתמיכה בריפוי במצבים רפואיים הקשורים למערכת החיסון ולבעיות עיכול ומעיים בקרב ילדים.