אורטופד ברכיים

סובלים מכאבים בברכיים? כך תדעו מתי ללכת לאורטופד מומחה

כאבי ברכיים הם בעיה שכיחה בקרב הציבור הרחב לרבות בני הגיל השלישי וזאת כיוון שהברך היא מפרק מרכזי הנתון ללחץ כמעט מתמיד. כידוע, תהליך שחיקת הברך נעשה לאורך השנים, כשרבים חשים כאב או נאלצים לצמצם בפעילות היום יומית הכרוכה בהליכה ארוכה, עמידה או טיפוס במדרגות  ונדרשים בטיפולים הניתנים על ידי אורטופד מומחה ברכיים. מהם המקרים בהם יש לפנות למומחה בנושא? כל המידע כאן במאמר.

המקרה הראשון: כאב הפוגע בשגרה

כאב הוא הסיבה המרכזית ואולי הבעיה השכיחה ביותר בקרב האוכלוסייה הסובלת משחיקת הברכיים. הכאב יכול להופיע בקרב אנשים צעירים העוסקים בפעילות ספורטיבית עצימה או בפעילות יום יומית הדורשת עמידה ארוכה והרמת משאות כבדים, אך הוא שכיח במיוחד ככל שמתקדמים עם הגיל והוא נובע משחיקה.

כאב הגורם לתופעות הבאות מחייב בפנייה אל אורטופד מומחה ברכיים:

1. כאשר הכאב גורם לעיוות של הרגל פנימה או החוצה ( העיוות קורה "באופן טבעי" בניסיון להימנע מהכאב).

2. כאשר הכאב מביא לצמצום משמעותי בביצוע פעולות יום יומיות כמו: טיפוס במדרגות, הליכה ארוכה, עמידה לאורך זמן או אי יכולת נשיאת משאות כבדים.

3. כאשר יש חשש ממשי לנפילה.

4. אם לא ניתן להזיז את המפרק.

5. כאשר קיים כאב המקרין מעמוד השדרה או מאזור צוואר הירך אל הברך.

במקרים אלו החשיבות של אבחנת מקור הכאב משמעותית לאין שיעור,  ולכן מומלץ לגשת לבדיקת אורטופד מומחה ברכיים הבקיא במבנה האנטומי של הרגל ויוכל לבחון פתרונות מתאימים או שיקומיים.

המקרה השני: כאשר הטיפולים השמרניים נמצאים כלא מועילים

כאמור, ביחס לשחיקה באזורים אחרים, כאשר מדובר על כאבי ברכיים ההחמרה נעשית לאורך השנים. יתכן שעם הזמן גם פעולות פשוטות כמו: הליכה, עמידה, ריצה ופעילות ספורטיבית יהפכו לבלתי אפשריות. טיפול שמרני כולל המלצות על: ירידה במשקל, הליכה מתונה, הימנעות מהליכה עצימה, הימנעות מטיפוס במדרגות, פיזיותרפיה ושיכוך מקומי באמצעות זריקות. כאשר כל הפעולות האלו נעשות אך הכאב בכל זאת ייבחן פתרון פולשני הכולל ניתוח, החלפת מפרק או הזרקה של חומרי שיכוך במטרה לשפר את רמת התנועתיות. חשוב לציין שניתוח ברכיים כולל תקופת החלמה של כמספר שבועות, אך יחד עם זאת משפיע לחיוב על איכות החיים במשך שני עשורים לפחות.

הגורם השלישי: פציעת ספורט

עבור ספורטאים או אנשים העוסקים בספורט באופן שוטף, פציעות ספורט עלולות לפגוע באופן ממשי בסגנון החיים. כאשר קיימת פציעת ספורט הנובעת מ: דלקות בגידים, בעיות במעטפת הבורסה רצועות ה ACL או גורמת לפציעות חוזרות ונשנות בברכיים חשוב להבין, שיש לבצע את האבחון במהירות בשל  החשיבות ליעילות הטיפול ולמשך זמן ההחלמה. לכל פציעת ספורט קיים מסלול טיפולי שנבנה עבורה, במטרה לזרז את משך זמן ההחלמה ולהשיב את השגרה לכנה. אל תקלו ראש בפציעות ספורט, גם אם אפשר "להמשיך" ולשאת בכאב. ככל שהפציעה נמשכת, כך הנוזל הסינבויאלי האחראי על השיכוך במפרק נשחק וקשה מאוד להשיב את המצב לקדמותו. כשיש כאב גשו לטפל בו אצל המומחה בתחום.

לסיכום, לא כל כאב ברכיים אכן מצריך פניה אל אורטופד מומחה ברכיים, אך יחד עם זאת, כאשר הכאב מפריע באופן ממשי לשגרת החיים, פוגע ביכולת התנועתית ומביא לעיוותים בהליכה, צורת הברך ואפילו לעצירה של הפעילות הגופנית שלנו יש להתייחס לנושא ברצינות ולדעת שיש רופאים אשר יוכלו לסייע לנו בעזרתם של  טיפולים מקובלים, המסייעים לשמר את שגרת החיים ולמזער את הכאב.