תותבת על 4 שתלים

השיטה שיכולה לחסוך הרמת סינוס – הכירו את השתלים הדנטליים המותקנים על ארבעה שתלים

תחום השתלות השיניים התפתח באופן מהותי בעשרות השנים האחרונות, כאשר אחת מהשיטות שהומצאה בהונגריה הצליחה לכבוש מקום של כבוד במרפאות השיניים המובילות בעולם. מדובר בשיטת אול־און־פור (הכל על ארבע), המותאמת לבעלי עצם לסת דלילה או חסרה. במאמר זה נדון בהרחבה בשיטה זו ולמי היא מתאימה.

העיקרון הפיזיולוגי שמאחורי השתלים                       

לפני ששיטת "אול־און־פור” או תותבת על ארבעה שתלים הומצאה, מטופלים רבים נאלצו לעבור פרוצדורה כירורגית מורכבת להרמת סינוסים והשתלת עצם להחדרת השתל. כדי להבין את הסיבה לכך יש להבין מספר מנגנונים המתרחשים בגוף בצורה טבעית. נכיר כיצד הם עובדים לפי השיטה הישנה והשיטה החדשה ברפואת השיניים.

השיטה הישנה

לסתו של אדם שאיבד את שיניו העליונות מסיבות שונות כמו מחלה, תאונה או שימוש בסמים משתנה אט אט. השפתיים הופכות להיות צרות יותר ונטמעות בתוך הפה עד שכמעט ואינן נראות לעין, והעצם שהחזיקה את השיניים מתחילה להיספג בגוף ונעלמת לאיטה.

שנים לאחר מכן, אם מטופל מגיע לרופא השיניים ומעוניין בשתל, אין עצם יציבה שיכולה לקלוט שתל זה. לכן, כדי לעגן שתל־שן בלסת העליונה, נדרשת פעולה כירורגית שבה הסינוס מורם ומוחדר תחליף עצם. רק לאחר שתחליף זה נטמע בגוף והפך לחלק ממנו, ניתן להשתמש בו כמצע יציב לשתל החדש.

השיטה החדשה

בשנות השמונים רופא שיניים מיומן מהונגריה חשב: "כיצד אוכל למנוע מהמטופלים לעבור את הסבל הכרוך בהרמת הסינוסים והמתנה לתחליף העצם?" הוא הבחין כי אם יוכל להשתמש באותו שתל דמוי בורג בגרסה ארוכה יותר ובזוויות שונות (של כ- 45 מעלות  ויותר)[1], השתלים יכלו להיות מקובעים גם בעצם הלסת העליונה או התחתונה (הנמצאות מעל ומתחת לחניכיים). לאחר מספר ניסויים השיטה הפכה למקובלת בעולם. באמצעות ארבעה עד שישה שתלים בזוויות שונות ניתן לקבע גשר שיניים מלא.

שיטה זו חוסכת גם את הזמן הכרוך בטיפול כירורגי מורכב וגם את הסבל בזמן ההחלמה. למעשה, מרבית הניתוחים הללו מבוצעים כיום במהלך יום אחד בלבד. העצם גדלה מסביב לשתל, ואז ניתן להתקין עליה סט שיניים מלא. המטופלים יוצאים עם חיוך גדול וללא פרוצדורה רפואית מורכבת.

למי מתאימה שיטת אול־און־פור?

שיטה זו אינה מתאימה לכל מטופל. היא מיועדת למטופלים חסרי שיניים לחלוטין באחת הלסתות (העליונה או התחתונה). כמו כן, מטופלים שסבלו מדלקת חניכיים קשה וסובלים מנסיגת חניכיים יוכלו אף הם לבצע את הטיפול. לעומת זאת, אם למטופל עדיין יש עצם תקינה בחניכיים, והוא ניגש להשתלה זמן קצר לאחר שהשיניים אבדו לפני שהעצם נספגה בגוף, מומלץ לבחור בשתל קלאסי ולא באול־און־פור.

עד כמה השיטה מוצלחת? מטופלים רבים המבקרים במרפאות כמו מרפאת שיניים ברעננה או בערים אחרות בישראל, מדווחים על שיפור מידי באיכות חייהם, ובהשפעה הפסיכולוגית החיובית והבטחון העצמי כאשר יש סט שיניים מלא. נוסף על כך, קל יותר לאכול עם שתלים מקובעים מאשר עם שיניים תותבות זמניות.

מקורות לקריאה נוספת

  • Babbush, C. A., Kutsko, G. T., & Brokloff, J. (2011). The all-on-four immediate function treatment concept with NobelActive implants: a retrospective study. Journal of Oral Implantology37(4), 431-445.
  • Graves, S., Mahler, B. A., Javid, B., Armellini, D., & Jensen, O. T. (2011). Maxillary all-on-four therapy using angled implants: a 16-month clinical study of 1110 implants in 276 jaws. Dental Clinics55(4), 779-794.
  • Patzelt, S. B., Bahat, O., Reynolds, M. A., & Strub, J. R. (2014). The all‐on‐four treatment concept: a systematic review. Clinical implant dentistry and related research16(6), 836-855.

[1] Graves, S., Mahler, B. A., Javid, B., Armellini, D., & Jensen, O. T. (2011). Maxillary all-on-four therapy using angled implants: a 16-month clinical study of 1110 implants in 276 jaws. Dental Clinics55(4), 779-794.